sunnuntai 18. syyskuuta 2011

Hartianlämmitin

Olen saanut jonkinsortin luomisvimman päälle ja pannut puikot heilumaan heti kunnolla. Kolme paria lapasenpuolikkaita on valmistunut ja nyt viimeisimpänä tänään hartianlämmitin. En voinut vastustaa hiilenharmaata (tai valaistuksesta riippuen tummanruskeaa) paksuhkoa alpakkalankaa, jota oli kahdeksan kerää jäljellä, kun sitä minulle esiteltiin. Raaka-aine on peräisin samalta farmilta kuin aiemmin hankkimani sininen ja beige lanka ja koska minulla oli sopiva malli tarjolla tuota hartianlämmitintä varten, niin ryhdyin heti tuumasta toimeen. Lanka oli kivaa kudottavaa, mutta No. 13 puikot ovat kyllä aika isot ja kankeat. Toisaalta työ eteni nopeasti. Luulenpa, että tämä tulee kulumaan käytössä ensi talvena, koska olen tunnettu vilukissa.

Ostin tosiaan ne kaikki kahdeksan kerää, koska oli vähän vaikea arvioida kulutusta. Ohje oli tehty eri langalle ja arvelin summanmutikassa, että kuuden kerän tätä alpakkaa pitäisi riittää, mutta hamstrasin, jos sittenkin olin laskenut väärin. Osoittautui, että olin mukavasti yliarvioinut tarpeen ja just vajaa neljä kerää riitti mainiosti. Haa! Tarkoittaa sitä, että minulla on lankaa jäljellä toista samanlaista varten ja sen teen vaikka anopille joululahjaksi.

Tätä tummaa lankaa ei tosiaan ole enempää saatavilla ennen ensi vuotta, joten olen tyytyväinen, että pääsin osalliseksi nyt. Eläimen, josta villa on peräisin, nimi on muuten osuvasti Shadow. En ole vielä käynyt alpakkafarmilla, mutta kohta kyllä teen pyhiinvaellusmatkan sinne, sillä olen kovin tykästynyt näihin tuotteisiin. Kuulin myös, että marraskuun alussa täällä lähistöllä järjestettäisiin jonkinlaiset alpakkamessut ja siellä olisi näytillä parisataa eläintä. Taidanpa käydä sielläkin.

Apropå, Suomeen mennyt lähetys on kuulemma saapunut perille, beige lanka oli havaittu kelvolliseksi ja siitä tulee syntymään kaulahuivi...




Meidän kissoista Kaija on osoittanut kiinnostuksensa lankoihin ja on aina paikalla, kun kerin vyyhteä. Suoraan sanoen siitä mirristä ei ole varsinaista hyötyä puuhassa, mutta sormi on sopassa kuitenkin.


2 kommenttia:

  1. Kaunista olet saanut jälleen aikaan. Ihania tuollaiset "non"-värit, jotenkin lempeitä.

    VastaaPoista
  2. Nro 13 puikot!! Jännä juttu, että jälki ei kuitenkaan näytä kovin harvalta...-Kaija on selvästi sitä mieltä, että hiilenharmaa sopii hänen väreihinsä! Olen Rouvan kanssa samaa mieltä, että luonnolliset harmaat ovat kauniita.

    VastaaPoista